Om vrouwen meer houvast te bieden na de diagnose borstkanker hebben Gelre ziekenhuizen in samenwerking met Sananet de digitale #SanaCoach Borstkanker ontwikkeld.
De SanaCoach Borstkanker biedt patiënten toegankelijke en betrouwbare informatie op maat over de behandeling en het leven met de ziekte. Dit moet de kwaliteit van leven en het gevoel van #zelfregie bevorderen. Daarnaast brengt het digitale hulpmiddel patiënt en zorgverlener dichter bij elkaar, juist op die momenten waarop het nodig is.
Patiënten beantwoorden via de app regelmatig vragen over hoe het thuis gaat. Is er sprake van een zorgelijke samenhang van klachten? Dan krijgt de patiënt een gepersonaliseerd zelfzorg advies of ontvangt het ziekenhuis via de SanaCoach een melding en is direct contact snel geregeld. Mocht een bezoek aan de polikliniek noodzakelijk zijn, dat weet het team al vrij precies welke problemen er spelen.
Het doel is dat patiënten zich thuis veiliger voelen en meer zelfvertrouwen ontwikkelen. Zorgverleners worden door de Sanacoach juist in staat gesteld vroegtijdig en gericht in te grijpen als het thuis minder goed met de patiënt gaat. Dit moet leiden tot betere behandeluitkomsten.
De locatie in Apeldoorn is inmiddels als eerste ziekenhuis in Nederland begonnen met telebegeleiding voor patiënten met borstkanker. Binnenkort volgt ook locatie Zutphen.
Hanneke Zweekhorst (projectleider Digitale zorg bij Gelre Ziekenhuizen): “De SanaCoach vergroot zelfregie van de patiënt en maakt contact laagdrempelig. Daar is de app in geslaagd. We zijn enthousiast om deze app aan te gaan bieden aan de patiënten van Gelre.”
De SanaCoach Borstkanker is ook beschikbaar voor andere ziekenhuizen. Wilt u meer informatie? Laat gerust van u horen, we vertellen er graag meer over.
Blijf op de hoogte!